Daniel Zrihen

ללמוד קידום אתרים באמצעות ניסוי וטעייה

JULY 11, 2018

LEARN SEO


האמרה הידועה "אם אתה לא מצליח, נסה שוב!" מתאימה כמעט לכל תחום בחיים שאנחנו יכולים לחשוב עליו, החל מבישול ועד לאילוף כלבים, ובמיוחד כאשר מדובר במקצוע חדש שבו אנחנו רוצים להתמקצע. 

מבחינה זו, מקצוע קידום האתרים אינו שונה בהרבה, ולמעשה מי שמחליט ללמוד את התחום לבד ואולי בעתיד לפתוח עסק עצמאי, צריך להיות מוכן ללא מעט ניסוי וטעייה על מנת להצליח.

למרבה המזל, רוב הפעולות שמי שרק מתחיל בקידום יכול לבצע לא גורמות לנזק ארוך טווח אם בכלל, והסיבה העיקרית שבגללה רצוי לקדם בהתחלה אתרים שלכם היא על מנת לא להתחייב לתוצאות או לזמן, יעדים שקשה לעמוד בהם ללא ניסיון.

אז איך עושים את זה?

לומדים את היסודות

קודם כל, אין בררה אלא ללמוד את היסודות, אם באופן עצמאי ואם בקורס קידום אתרים. היסודות כוללים נושאים כמו מבנה אתרים ברשת האינטרנט עם דגש על אלו שחשובים לגוגל (היררכיה, תגי מטה ועוד), חשיבותם של קישורים וכיצד לבנות אותם, איזה תוכן גוגל מחפש וכיצד לספק לו אותו ונושאים נוספים. לאחר שלמדנו את היסודות הללו, יש לנו גרעין ראשוני של ידע שבאמצעותו אנחנו יכולים להתחיל ולקדם את האתר שלנו.

אבל לפני שממשיכים, חשוב מאוד גם ללמוד מה לא לעשות. נכון, לפני כמה שורות כתבנו שאי אפשר לגרום לנזק של ממש, אבל הדבר נכון בעיקר אם הולכים לפי הספר ולא קופצים מעל הפופיק ומבצעים פעולות קיצוניות.

 כלל האצבע הוא לא לבצע פעולות שהיינו רוצים להסתיר, למשל, לפזר עשרות קישורים בפורומים... מי שרוצה לקבל עוד מידע על הנושא, מוזמן לקרוא על שיטות שונות של יצירת ספאם במנועי חיפוש. ושוב, אנחנו מדגישים, אל תנסו את זה בבית...

לעבוד בשיטתיות ולמנוע טעויות מיותרות

בבית הספר ובעיקר במקצועות הריאליים תמיד אמרו לנו לעבוד לפי הסדר, והחוק הזה תקף גם לגבי קידום אתרים, במיוחד עבור האתרים הראשונים שנקדם. ככל שנעבוד בצורה יסודית יותר ולפי השלבים שלמדנו, כך נמנע מצבים בהם נצטרך לחזור אחורה בשרשרת ולבזבז זמן יקר. במילים אחרות, העובדה שמטעויות לומדים, לא אומרות בהכרח שאנחנו לא צריכים לצמצם את הסיכויים שהן יקרו...

בנוסף, באמצעות שמירה על סדר פעולות נכון, יהיה לנו קל לראות אילו פעולות משפרות את כמות הכניסות לאתר שלנו ואת המיקומים שלו, ולכן נדע במה להתמקד ואיפה להשקיע את מירב הזמן והמשאבים שלנו.

 למשל, ייתכן שאם יש לנו בלוג, נמצא שהעלאת תכנים מקצועיים שעוסקים במה שהגולשים מחפשים ושיתוף שלהם ברשתות חברתיות הם הרבה יותר משתלמים מאשר בניית קישורים מכיוון שהבלוג מצליח לתפוס הרבה ביטויים שלא נחשבים לתחרותיים, אבל ביחד הם מצטברים ללא מעט תנועה (ביטויי זנב ארוך). כמו כן, ככל שיעבור הזמן נמצא שמתווספים לנו יותר קישורים טבעיים שנוצרו על ידי מי שקרא את הפוסטים שלנו וקישר אליהם מפוסטים שלו.

שינויים גורפים לעומת שינויים נקודתיים

בשלב מסוים סביר להניח שתרצו לבצע איזשהו שינוי באתר עצמו (On Site) כדי לראות כיצד הוא משפיע על קידום האתר. עכשיו עומדת בפניכם השאלה האם לבצע את השינוי בכל העמודים או רק בצורה נקודתית. 

במקרים מסוימים יהיה זה כמעט בלתי אפשרי לבצע את כל השינויים בבת אחת, למשל, כאשר רוצים להוסיף תגי ALT לתמונות, ובהנחה שיש לנו באתר תמונות רבות. לעומת זאת, שינוי התיאורים של כל העמודים תחת אותה קטגוריה יכול להיות פשוט יותר בהנחה שאנחנו משנים את התבנית הקבועה.

אם בחרנו לבצע שינוי נקודתי, נצטרך לבחון היטב באילו עמודים לבצע את השינוי. למרות שלשינוי יש אולי פוטנציאל לשפר עמודים חלשים, כדאי לבצע את השינוי דווקא בעמודים עם הרבה כניסות או מיקומים גבוהים והסיבה היא שהאפקט יהיה יותר חזק. כך נוכל לבדוק את השינוי ולראות מהו האפקט שלו לפני שנפעיל אותו על יתר האתר.

לעומת זאת, ישנם מקרים בהם אין לנו בררה, אלא לבצע שינוי גורף. למשל, אם נרצה להוסיף פסקת טקסט קצרה אודותינו עם טופס פניה בכל עמודי האתר כדי לבחון האם הדבר משפר את אחוז ההמרות, לא יהיה זה הגיוני לבצע את השינוי רק בעמוד אחד, אפילו אם מדובר בעמוד הבית. 

בכל שיטה שלא בוחרים, חשוב מאוד שיהיה אפשר להחזיר את האתר למצבו הקודם (לבצע rollback), אם באמצעות תיעוד השינויים באופן ידני ואם באמצעות תוסף שאחראי לכך. (שימו לב שהאפשרות לחזור אחורה בוורדפרס בדרך כלל מוגבלת לפוסטים בודדים ועל מנת לגבות את כל האתר צריך להשתמש בתוסף נפרד).

"ניסויים" בקידום אתרים

כאשר תיכנסו עמוק יותר לעולם קידום האתרים ותתחילו לראות תוצאות חיוביות באתרים שלכם או באתרים של לקוחות, יכול מאוד להיות שתרגישו את הצורך לבחון את הגבולות שלכם ולבצע ניסויים שונים כדי לבחון איך הם משפיעים על תוצאות החיפוש. למשל, אחד מהניסויים הידועים ביותר נועד לבדוק האם אחוז הלחיצות (CTR) על האתר בתוצאות החיפוש משפיע על המיקום שלו.

לפני שמבצעים ניסוי כזה, יהיה זה רעיון טוב לבדוק האם מישהו לא ניסה לבצע את הניסוי הזה קודם לכן ומה היו המסקנות שלו. יש לא מעט חברות שמספקות כלים לקידום אתרים ועושות בדיוק את הניסויים האלו בקלות יחסית מכיוון שיש להן מאגר גדול של נתונים שהם יכולות לנתח. אבל גם ההפך הוא נכון : לא כל מי שמפרסם ניסוי, השתמש במתודות מקובלות או מספיק נתונים כדי לנתח את התוצאות שלו כמו שצריך.

אז אם החלטתם לקפוץ לברכה ולבצע ניסוי בעצמכם, הנה כמה דברים שחשוב לדעת :

1.בדקו כאמור שיש לכם מספיק נתונים לעבוד איתם ושאתם יודעים כיצד להשתמש בכלי המדידה השונים (למשל, אם אתם בודקים את המיקומים של אתר או אתרים מסוימים בארץ, השתמשו בכלי שיודע לגשת לגרסה הישראלית של גוגל).

2.מיותר להזכיר שעליכם לבצע את הניסוי רק על האתר שלכם ולא לסכן אתרים של לקוחות... במיוחד אם מעורבים בהם קישורים

3.אם אתם בודקים מספר אתרים, נסו לגוון כמה שיותר מבחינת מילות המפתח, תחום האתר וכו'

4.אם אתם עושים ניסוי שדורש פעולה מסוימת מן המשתמש (לדוגמה, Share בפייסבוק), נסו כמה שיותר לא לחזור על תבנית מסוימת – בקשו מכמה משתמשים שונים לבצע את הפעולה בשעות שונות וימים שונים.

5.זכרו תמיד שאת המסקנות מן הניסוי צריך לקחת בעירבון מוגבל ושלגוגל יש מעל 200 פרמטרים שונים לדירוג אתרים. לדוגמה, גם אם מצאנו ש – Share  בפייסבוק משפיע על המיקומים בגוגל, יכול להיות שבדרך נוספו כמה קישורים, ולכן לא מספיק לבחון רק היפותזה אחת.